Första dagen med facility management
Publicerat: (Uppdaterad: )
av .Under de senaste 5 månaderna hade det varit lite nervöst för företaget. Särskilt nervöst hade det varit för det nya teamet. Det som fått i ansvar att driva igång verksamheten inom just facility management. Innan uppdragets gett till Stina och hennes nya kollegor hade planeringen pågått i åratal. Det var en stor firma och ett likaledes stort beslut att fatta att påbörja en helt ny verksamhet inom just facility management.
Fram till då hade firman varit en mer ”traditionell” sådan, om man vill använda ett utslitet ord. Nog för att de hade utfört tjänster som kunde liknas vid facility management. Men att gå ut på hemsidor och i reklamkampanjer och säga att man nu erbjöd tjänsten – ja, det var såklart något helt annat.
Månaderna av planering hade pågått och ledningen ville se resultat. Resultatet i detta fall var förstås att tjänsterna inom facility management skulle börja utföras. Men det tog tid att planera och det gjorde Stina klart under många ledningsgruppsmöten. Det vore ett misstag att börja genomföra facility management utan att verkligen ha koll på vad man gör, menade hon. Hon fick medhåll och mer tid till sitt och sitt teams förfogande.
Ingenting skulle lämnas åt slumpen den dag som det första uppdraget inom facility management skulle ske. Detta skulle Stina se till om hon så var tvungen att jobba dag och natt. Det gjorde hon förresten nästan under den sista veckan innan de skulle skrida till verket. Hon ville se till att alla delar av verksamheten fungerade bra. Att all personal som skulle genomföra tjänsten visste vad de höll på med. Att de visste hur de skulle tackla olika situationer som kunde uppstå inom just facility management, och hur beslutsvägarna såg ut. Det var många månaders research som låg till grund för denna nya, omvälvande tjänst, och Stina hade själv stått för merparten av den.
Dagen var kommen och företagets allra första kund inom facility management skulle få sin service. Teamet sågs redan kl. 7 på kontoret – 2 timmar innan de faktiskt skulle vara hos kunden – för att gå igenom det sista. De påminde varandra om att de var betydligt mer nervösa för sin egen prestation än vad kunden var förväntansfull. De visste att kunden haft facility management förut men att de, p.g.a. tidigare bristande kvalitet, ville testa på ett nytt bolag. Här satt nu det bolaget och det team som skulle se till att leverera på en högre nivå.
Klockan gick snabbt och snart var det dags att packa ihop och bege sig. Nervösa blickar utbyttes och vissa var tvungna att gå på toaletten flera gånger under morgonmötet. Stina tog på sig ledarvästen och påminde alla om deras träning. Att de gjort sig redo för facility services i flera månader. Det väger tungt, klargjorde hon.